11 Ocak 2010 Pazartesi

Victoria döneminden bir aşk mektubu...


thomas carlyle,jane welsh'e uygun degildi...welsh genç,güzel ve zengindi;carlyle ise fakir,asabi,zeki ve iyi bir kocanın sahip olması gereken özelliklerden fazlasıyla uzaktı.welsh'in annesi bu evlilige karşı çıktı.çift yıllarca mektuplaştı.jane de mükemmel bir çevirmendi ve carlyle şöhretinin zirvesindeyken bile ,onun eserlerine hayranlık duydugunu belirtiyordu.sonunda jane,bu fakir adamın karısı olmaya karar verdi.servetini annesine bırakıp onunla evlendi.hayatları bir mutluluk ve sefalet fırtınasıydı;dönemin londrası'nın entelektüel hayatının merkezi olan chelsea'deki evleri,manevi anlamda pek çok lüksü barındırsa da maddesel anlamda çok yoksuldu...


Thomas Carlyle'dan Jane Welsh'e yazılan mektup ...1823


Sevgili Jane'im ,

bugünün gelmesini öyle özlemle bekledim ki...mektubun karşılamak için beni bekliyordu.ne karşılama ama!mektubu arka arkaya defalarca okudum ve o kadar içine girdim ki,bir an kendimi Potosi madenindekiler gibi hissettim.ne kadar içten,ne kadar asilbir şey bu,Jane'im!yapaylık yok,pespayelik yok;duyguları ta kalbinin derinliklerinden çıkıp geldigi için bu kadar sıcak ve korkusuz!her şey kendisi gibi sıcak ve samimi,düşünmeden güvenilecek bir dost gibi.sık sık kendime şunu soruyorum:bütün bunlar bir rüya mı ,degil mi?bu dünyada gördügüm en büyüleyici insan da beni mi seviyor?hayır!bu bir rüya olmadıgı için Tanrı'ya şükrediyorum,Jane de beni seviyor!O da beni seviyor!bütün Ölümsüz Güçler adına yemin ediyorum ki,burada ya da öbür dünyada bizi bekleyen bütün kötülüklere karşı o benim olacak bende onun.daha mantıklı oldugum anlarda bencil,hatta bazen deli oldugumu düşünüyorum.yazık ki,kaderim iç karartıcı,riskli ve belirsiz;Tanrı'nın en güzel sözcüklerinden biriyle şereflendirecegim kişi buna hazır mı?..eger dünyanın en bilgili hükümdarı olsaydım,keşke olsaydım-bunu düşünmek bile boşuna.hiçbir şey olmadıgımı biliyorum.hiçbir zaman olamayacagımı da biliyorum.bildigim tek şey,senin bir erkegin kalbine hükmedebilecek en hoş,en neşeli,en coşkulu,çekici,kaprisli,etkileyici,dokunaklı,iyi kalpli,yarı melek-yarı şeytan kadın oldugun;seni seviyorum,sevmek zorundayım,varlıgımın son gününe kadar,başımıza ne gelirse gelsin seni sevecegim.ikimiz de dogru şekilde davranırsak,binlerce ölümlü içindeki en mutlu kişiler oluruz.onun için birbirimize baglanalım(cesaretin varsa)-sonsuza dek!..beni bu kadar mutlu ettigin için sen daha çok mutlu olucaksın...Tanrı seni kutsasın kalbimin sahibi!

Hiç yorum yok: